Meultjes.reismee.nl

Op de fiets door Bangkok

Na een heerlijk ontbijt met uitzicht op de Chao Praya rivier, stapten we overmoedig in de eerste tuktuk die voorbij kwam. Deze beste berijder heeft ons overal naar toe gesjeesd behalve naar datgene wat we wilden zien: het koninklijk paleis & de smaragden buddha. Wel bracht hij ons o.a. naar Wat Ien, een prachtige tempel met een metershoge staande gouden buddha. De pleintjes van het tempelcomplx hingen vol met kleurige lampions: prachtig! (zie foto) Ook mochten we een 'dienst' en gebed in een van de tempels bijwonen. Bike Een van de dingen die we wel In Nederland hadden geregeld, is een fietstocht door Bangkok. (www.covankessel.com) Niet via de benauwend drukke wegen, maar door de steegjes van Chinatown en langs de klongs (kanalen). Nu ben ik altijd een beetje sceptisch over teksten als 'het echte Bangkok' zien, maar dit was echt bijzonder. Het bedrijvige Chinatown (volgens gids Yasmine 2mln Chinzen op 2 vierkante km!), met armoedige huizen waar op de begane grond handel werd gedreven, bijv door tweedehands motoren uit Japan te slopen en door te verkopen. En overal de indringende geur van olie en diesel. Of een steeg met een schoenengroothandel: overal slippers op de muur, door Vivienne omschreven als de 'schoenenhemel'... Daarna per longtail boot naar de overkant van de rivier, waar het veel groener en rustiger is. Overal word je vriendelijk begroet met een Engels hello; een stel jonge scholieren wilde dolgraag op de foto, we proefden voor het eerst Doerian (geur van doorgelopen camembert) en plukten zomaar ergens heerlijk geurend citroengras! Kortom: echt een belevenis. O ja: het Thaise woord voor lekker is 'arroy'...