Meultjes.reismee.nl

Markten en Thai-boxen

Onze laatste dag in Chiang Mai bestaat uit het regelen van diverse dingen. Zo kwamen wij er achter dat onze vlucht vanuit Laos over en paar dagen naar Bangkok zo vroeg was dat we niet de tijd hebben om op het vliegveld te komen. Dus dat moeten we gaan oplossen. Verder moeten we nog hotels boeken voor het eiland Koh Chang en voor Bangkok. Ook moet er nog vervoer geregeld worden naar het eiland. Iets wat we in Nederland allemaal nog open hebben gelaten. Markt Ook hebben we hier in Chiang Mai diverse souvenirs gekocht. Deze stad heeft een 'Night Bazar' blijkbaar speciaal voor de toeristen. Leuker is de Warorot market: de dagelijkse markt waar de lokale mensen hun waar kopen (kruiden, fruit, groente en textiel). Grappig genoeg wordt hier niet afgedongen, in tegenstelling tot de meer toeristische markten. Thai-boksen Via de Tha Phae poort loop je zo de oude stad van Chiang Mai in. Voor de poort ligt een groot plein; hier krijg je steevast een stencil over een aankomend Thai-boks gala in je handen gedrukt, met daarop allemaal jongens van een jaar of 14 die dus gaan boksen. Ze zien er niet agressief uit, vind ik. Eerder timide en bang. Hoe verhoudt die sport zich eigenlijk met het boeddhisme? Van een Thaise gids begrepen we dat agressief gedrag slecht karma oplevert en doorwerkt in een volgend leven... Worden deze jonge boksers in een volgend leven geboren als kakkerlak? Bestond deze sport al bij het ontstaan van het boeddhisme? Levert alleen kijken naar de sport ook al slecht karma? Wij nemen het zekere voor het onzekere: toch maar niet.