Meultjes.reismee.nl

Boottocht over Mekong met bezoek aan grotten en dorpje

Na aankomst in Laos viel ons een ding enorm op. Zodra wij 10 minuten geland waren, begon het te regenen. En dat is - met af en toe een pauze van ong. 5 minuten - niet meer opgehouden! Hier regeert het regenseizoen; in Laos kan het ook met bakken uit de hemel zetten. En niet zoals in Thailand zo af en toe een uurtje. Omdat we toch Hollanders zijn en gewend aan regen, hebben we vanochtend na een fantastisch ontbijt toch maar gebruik gemaakt van onze gehuurde fietsen en zijn we Luang Prabang gaan verkennen. Daarvoor moesten we eerst een rood modderig pad af mountain biken. En nat waren we.Na twee uur bij een koffietent te hebben gezeten zijn we naar de Mekong rivier gefietst en hebben daar een boot gehuurd die ons naar een tempel in een grot, en een klein dorpje bracht. Erg leuke ervaring. Ook omdat we halverwege veranderde van een langzame boot in een speed boot. Grappig: helm verplicht op de boot(gaat ook 70 km per uur). Dat scheelt... Maar je wordt ook nat omdat je geen dak boven je hoofd hebt! De Pak Ou grotten worden als een soort tempel gebruikt en vele inwoners van Laos brengen hier hun offer in de vorm van Boeddha beeldjes. En daar staan nu in die grotten meer dan duizend van die beeldjes. Erg indrukwekkend! Ook zijn we naar een klein dorpje gevaren dat leeft midden in de jungle. Zij zouden sterke drankjes maken die voor mannen erg interessant kunnen zijn. Na aankomst bleek wel wat de inwoners van Laos hier onder verstaan. Ik was wel op de hoogte dat diverse stammen verschillende dieren gebruiken voor hun drankjes. Maar hier worden de dieren in zijn geheel in de drankjes gestopt zodat je exact kan zien wel beest je nu aan " het drinken" bent. Al je er dan ook nog in gelooft dat dit wat met je gaat doen dan is de missie van deze inwoners geslaagd. Ik denk alleen maar aan ' Hoe zal de douane reageren als ze zo'n flesje in mijn bagage vinden. valt het onder importeren van inheemse diersoorten?' Tja ook al zijn het enorme kakkerlakken, kleine slangen of een baby krokodil die men hier in zijn geheel in het drankje stopt... Interessante vraag voor de douane!

Ronald

dusss...werkt t drankje?

Leuke verhalen, veel plezier daar!

Jan, willy en yvonne

Zo dus we hebben nu een vrouwelijke hulk in de famile. Dat scheelt weer 80 eur bij de kapper. Die helmpjes zagen er ook goed uit en dan valt je groene haarkleur niet op. Wat een indrukken allemaal. Hoop wel dat het minder gaat regenen, maar dat zal wel niet in een regenseizoen. Hier ook dagelijks regen. Heel veel groeten uit nieuwegein