Meultjes.reismee.nl

Monniken, rituelen, een professor en een prins

Deze ochtend ging de wekker al om 05.00 uur. Niet om de trein, vliegtuig of ander vooraf besproken vervoermiddel. Nee deze keer ging het om te zien hoe de monniken van Luang Prabang hun eten krijgen van de bevolking. Een ritueel dat al zeer lang bestaat. De monniken mogen alleen maar voedsel eten wat ze krijgen aangeboden door de bevolking en dit is een methode om voor 6 uur in de ochtend verzekerd te zijn van voldoende voedsel voor de gehele dag. Erg veel mensen geven deze monniken het voedsel en omdat het een unieke gebeurtenis is voor Laos komen hier ook erg veeltoeristen op af. Zo ook wij. We worden bij aankomst overvallen door vrouwen die ons hun mandjes met sticky-rice proberen te verkopen zodat wij deze ook kunnen geven aan de monniken. En omdat we hier maar een maal bij zijn doen we dit dan ook gehoorzaam. Marjon probeert in te schatten hoeveel rijst ze iedere monnik moet geven om niet te kort te komen. Maar na 15 minuten is haar mandje leeg en moet de grootste stoet monniken nog komen.... Boeddhistisch ritueel ' s Avonds werden we weer uitgenodigd door Laia, de vrouw van Philippe, voor een afscheidsritueel; wij en een andere groep Zwitsers vertrokken de volgende dag. In het huis van Philippe zaten alle familieleden, het personeel en de buurvrouwen rondom een altaar, versierd met bloemen, kaarsjes en lange, wollen draden. Een monnik sprak allerlei wensen - denken wij - uit en de lange draden werden korte stukjes. Alle mensen uit de buurt kregen een bosje draadjes. Zij knoopten die draadjes om de polsen van de toeristen, terwijl ze beste wensen uitspraken: voor ' health, safe trip and thank you for coming to Laos' . En dat vergezeld van een lieve, oprechte glimlach en een aai over je pols. We vonden het heel ontroerend en bijzonder om mee te maken! ( de bandjes meten overigens min 3 dagen blijven zitten, dus daar houden we ons aan). De professor en zijn prins Overigens liepen we daar nog een markante Duitser tegen het lijf: een professor internationaal recht uit Berlijn die bemiddeld heeft bij het grensconflict over de tempel op de grens van Thailand/Cambodja. En die in Laos zijn nieuwe liefde - een voormalige prins, want het socialistisch regime heeft de koning afgezet - heeft ontmoet.