Meultjes.reismee.nl

Reis met "vip-bus" naar Vang Vieng in Laos

Vandaag ging de wekker om 07.30uur. Ditmaal wel wel vanwege een gepland vervoermiddel. Ditmaal zouden we per luxe VIP bus gaan naar Vien Vang een paar honderd kilometer zuidelijker in Laos. De tuk-tuk stond keurig op ons te wachten om ons naar het busstation te brengen. Daar aangekomen bleek inderdaad dat we zouden gaan reizen met eenVIP bus. Maar goed dat ze dit zelf levensgroot op de ramen hadden geplakt met tape. Anders waren we nu nog aan het zoeken geweest naar onze bus. Deze bus was waarschijnlijk in de jaren 60 of 70 in China een bijzonderheid, gezien de luxe. Maar naar onze maatstaven was dit een super low budget bus. Maar goed je bent in Laos dus niet zeuren. Zeker niet als de airco werkt en je een dak boven je hoofd hebt zodat je niet de gehele dag in de felle zon hoeft te zitten. Wat deze Chinese bus ook bijzonder maakte is dat deze zo ontzettend hoog was. Een soort dubbeldekker maar dan met alleen zitplaatsen boven. Waarschijnlijk omdat Chinezen zelf zo klein zijn maken ze de bussen hoger zodat ze alsnog alles goed kunnen bekijken... De tocht duurde 7 uren en bracht ons in steeds armere gebieden. De bergen werden steeds hoger en we kregen steeds meer het idee dat deHimalaya niet ver weg meer kon zijn. Echt prachtige, felgroene natuur wisselde zich af met schilderachtige dorpjes waar de levensstandaard erg laag ligt. Na 7 uren uiteindelijk in Vang Vieng in onze luxe hotelkamer met airco en wifi-internet. We blijven tenslotte verwende West-Europeanen...