Meultjes.reismee.nl

Fietsen en vissen........

Het verhaal van Marjon Soms lopen de interesses uiteen. Vandaag splitsten we ons op in twee groepjes: Ron en DJ gingen vissen op zee, de rest huurde fietsen en trok er op uit. Tot verdriet van Vivienne moeten kinderen onder de zestien jaar hier verplicht een fietshelm dragen ("It's the law" zeggen ze er dan dreigend bij wat bij mij toch vaak de reactie oproept "en dus?"). Dus na enig gezoek, hebben we de fietsen en 1 helm gevonden en trokken er op uit. Soms moet je even op de route 6 weg fietsen met flink wat autoverkeer, maar het moet gezegd worden dat alle Amerikanen rustig en met een wijde boog om fietsers heen rijden. Bovendien is er een prachtige bike trail langs een oude spoorlijn, die ons ook bij een heerlijk stuk strand bracht. Dit strand bij .... was voor fietsers gratis toegankelijk. Dat is iets minder leuk aan Cape Cod: dat de meeste stranden alleen toegankelijk zijn met een dure beachsticker voor residents. Slechts drie stranden zijn publiek toegankelijk, maar wel tegen betaling van 20 dollar per auto. Maar dit strand was dus vrij en de oceaan was schitterend! Zo rond 16.30 uur hadden we contact met onze vissers. Het idee was om hun enorme vangst dezelfde avond te bereidden op onze grote, echt Amerikaanse barbeque. Dan bel je en krijg je te horen wat de buit is van een halve dag zeevissen: een onsje vis! Grapje toch? Het verhaal van Ron Dirk-Jan wilde graag vissen deze vakantie,...dus gingen we vandaag zeevissen. Aangekomen bij de boot kregen we samen met 26 andere personen uitleg hoe de hengel werkt. Wel handig. Want met een reel als molen hadden we niet eerder gewerkt. Na een uur varen naar een geschikte plek moest het dan gebeuren. Moeilijk was het zeker niet. Het zware lood ging snel naar de bodem. En het stukje vis als aas moest hongerige vissen toch zeker wel lokken. Benieuwd welke vissen er hier aan boord gevangen zouden worden. Zouden er haaien in de buurt zijn? Al snel had ik beet en toen ik de vis uit het water takelde was mijn eerste reactie: dat is de eerste voor de barbecue! De behulpzame medewerker van de vissersboot haalde de vis van de haak en gooide deze onmiddellijk terug in zee. "Too small" was zijn enige antwoord. Ik stond er wat beteuterd bij. Deze vis zou zeker in Nederland door alle eisen gekomen zijn om mee te nemen. Maar de eisen in Amerika zijn dus anders dan bij ons. Dat was me al snel duidelijk. Tja alles in Amerika is groot. Dus ook deze eisen zijn veel groter dan bij ons. Zo moet een vis een veel langere lengte hebben dan bij ons voordat je die mag meenemen. Dan maar verder. Dirk-Jan was de volgende die beet had. Hij dacht dat dit wel een enorme vis moest zijn. Vol trots takelde hij de vis uit het water en maakte een vreugde dansje!Ook deze vis werd door dezelfde medewerker van de vissersboot van de haak gehaald en met dezelfde boog weer in het water gegooid: "Too small" !!! Potverdorie moesten we dan na afloop alsnog naar de visboer om onze blamage te verbloemen? We hadden immers de volgende dag een barbecue en zouden voor 6 personen voldoende vis mee brengen was door ons beloofd. Op de boot werd door de aanwezigen diverse soorten vis gevangen. Daaronder zat ook een haai!!!! Tja een echte! Maar wel een babyhaai. Deze werd door een medewerker aan iedereen getoond. Iedereen mocht het beest bekijken, voelen en de vinger in zijn bek steken. Het exemplaar had namelijk nog geen tanden. Erg leuk en interessant om te zien. Het was inderdaad een echte haai, maar dan op schaal van 1:100. Uiteindelijk ving ik 4 vissen en DJ ving er 1. En 1 was gelukkig groot genoeg om mee te nemen. Dat was wel een enorm exemplaar. Daar konden we mee thuis komen. De vis was een scup! Nooit eerder van gehoord. Het bleek een soort zeebrasem te zijn. De boot bood ook een schoonmaakservice van de vissen. Konden we de vis gelijk gefileerd op de barbecue leggen. Hadden we dat maar nooit gedaan. De medewerker ging zo grofstoffelijk te werk dat er van de vis nog ong. 75 gram filet over bleef. Dat in een zakje was wel erg lullig. Een complete afgang voor ons. Als we de vis in zijn geheel op de barbecue hadden gedaan was het zeker een alf pond filet geweest! Enfin, een afgang voor de barbecue, maar wel een heerlijke en leuke dag met fantastisch weer. En dat is nog veel belangrijker!